Vad är skillnaden mellan PR och marknadsföring?
PR står egentligen för Public Relations - eller omvärldsrelationer, översatt. Syftat till att sprida information om företaget eller organisationen. Men det låter som marknadsföring? Ja, på sätt och vis. Men en PR-byrå arbetar mer med att sprida ett budskap och sprida information som gynnar dom. Man riktar ett specifikt budskap till sin målgrupp (kunder, investerare, opinionsbildare, klienter) som man själv väljer. Och detta budskap försöker man få igenom det vanliga mediebruset.
Så indirekt är det en form av marknadsföring eller journalistik som sker strategiskt - för att gynna företaget. Det behöver inte alltid vara "bra" PR heller, vanligt att att skapa s.k "snackisar" genom att sprida något radikalt om organisationen för att få folk att tala om denne. Men informationen är fortfarande äkta.
Andra inlägg
- Gör som oss, välj begagnad IT-utrustning till företaget
- Surfa tryggare med 4 enkla trick
- Hur blir man bra på marknadsföring?
- Alla sorters företag har behov av att synas på nätet
- Gratis marknadsföring - Hur då?
- Google utreds efter GDPR - Hotas böter på 11 miljarder
- GDPR - Har ni koll?
- God marknadsföringssed
- Massmarknadsföring
- Digitaliseringen - 3 tips