Marknadsföringsprocessen

När man ska börja ta fram sin marknadsföring kan man följa marknadsföringsprocessen - en välkänd metod som funnit länge. Den föreslår 5 enkla steg som vi tänkte ta upp för er idag. Detta är alltså grundläggande marknadsföring, något som borde finnas i bakhuvudet på inte minst alla som är intresserade av ett framgngsrikt företag. Att arbeta aktivt med detta är minst lika viktigt som allt annat inom företagets bransch.

Steg 1: marknadsundersökning - hitta dina kunder och börja förstå dig på din marknad. Vad finns det för behov där ute, och vad är efterfrågan för behovet?

Steg 2 - strategi - i detta steg är det dags att göra en marknadssegmentering. Ta reda på kön, demogragi och mer information om dina potentiella kunder. Dela upp dem i variabler för att lätt hålla reda på de olika.

Steg 3: Använd dig av en marknadsföringsmix, exempelvis kotlers 4p:pris, plats, påverkan och produkt. 

Steg 4: Kundvärde - försök hitta sätt att bygga lönsamma relationer, exempelvis erbjuder ni bra service, bra kvalité eller är ni extra snabba? 

Steg 5: Hur kommer dina meddelanden se ut till kunderna. Arbeta fram en kommunikationsprocess och ta hänsyn till mediabruset - vilket kommer göra att mottagaren inte alltid får de budskap som sändaren skickade.

 

27 aug 2016